Sint en Piet gaan online

05-12-2019    10:04   |    ING

Ruim vier op de tien consumenten viert de verjaardag van Sinterklaas met cadeaus. Hulpsinten zeggen dit jaar voor gemiddeld een kleine 80 euro aan cadeautjes te kopen. Steeds meer hulpsinten winkelen digitaal.

Uit berekeningen van het ING Economisch Bureau blijkt dat inmiddels bijna vier op de tien sinterklaascadeaus (38%) aangeschaft wordt via het internet. Dat zijn er meer dan vorig jaar (34%). Met name jongeren bestellen een groot deel van hun sinterklaascadeaus via het web. Dit blijkt uit de ING Vraag van Vandaag van afgelopen week onder gemiddeld ruim 22.500 respondenten.

Hulpsint koopt strakjes voor 77 euro aan pakjes  
Gemiddeld zeggen ondervraagde hulpsinterklazen zo’n 77 euro uit te gaan geven aan cadeaus. Maar er bestaan grote verschillen. Bij ruim een kwart (26%) blijven de uitgaven aan pakjes beperkt tot 20 euro. Aan de andere kant zegt bijna drie op de tien hulpsinten (28%) de zak flink te vullen: zij geven meer dan 100 euro uit.

Sinterklaas kan de Kerstman niet meer de baas
Een vijfde van de ondervraagden (21%) viert dit jaar alleen sinterklaas met cadeaus. De Kerstman wint het dit jaar wederom van de Sint: bij ruim een kwart (26%) komt alleen de Kerstman met cadeaus langs. 20% heeft twee keer feest met cadeaus. Dit past in een trend van de laatste jaren, waarbij Sinterklaas aan populariteit inboet ten opzichte van de Kerstman, mede als gevolg van het afnemend aantal (huishoudens met) kinderen.

Onder dertigers en veertigers is het de Sint die de strijd wint
Vooral dertigers en veertigers vieren namelijk relatief vaak sinterklaas met cadeaus. Zij zijn in de levensfase dat ze jonge kinderen hebben. Twintigers en vijftigers vieren juist vaker kerst. De groep die helemaal niet aan cadeautjes doet, is het grootst onder ouderen. Bijna de helft van de zeventigers viert noch sinterklaas, noch kerst met cadeautjes.  

Sint en Piet schuwen het internet niet
Meer en meer hulpsinten slaan hun kadootjes digitaal in. Hoewel de de meerderheid van de hulpsinterklazen zijn cadeaus nog altijd vooral in fysieke winkels koopt, rukt de digitale winkelstraat verder op. Zo zegt dit jaar bijna een kwart (23%) van de hulpsinten veel of al hun cadeaus digitaal aan te schaffen. Vorig jaar was dat nog 18%.

Dat betekent dat inmiddels bijna vier op de tien sinterklaascadeaus (38%) via internet wordt gekocht. Vorig jaar was dat nog 34%. Met name jongeren kopen een groot deel van hun sinterklaascadeaus online. Twintigers en dertigers spannen hierbij de kroon, zijn vullen de zak van Sinterklaas voor bijna de helft met internetaankopen.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws