Evenementenbloemisten zwaar in de problemen

07-09-2020    10:07   |    Goedemorgen

Ondanks dat de sierteeltsector mede dankzij overheids- en bancaire steun iets is opgeleefd gedurende de coronacrisis, is de impact bij een aantal sierteeltsegmenten fors. Uit onderzoek van Rabobank blijkt dat 1 op de 10 bloemisten die gespecialiseerd zijn in decoratie van evenementen verwacht te moeten stoppen door de coronacrisis. Telers van witte rozen, snijcymbidium (orchidee) en snijhortensia – bloemen die bij evenementen als bruiloften worden gebruikt – ontvangen prijzen ver beneden de kostprijs.

In de eerste maanden van de coronacrisis werd de sierteelt hard geraakt. De totale omzet van bloemen en planten op veiling Royal Flora Holland viel in maart terug naar circa 25% van het normale niveau. In april verbeterde de situatie. Zo losten supermarkten logistieke problemen op en kregen weer aandacht voor verkoop van bloemen en planten. In diverse landen mochten bloemisten en tuincentra in de loop van april en mei hun winkeldeuren weer openen.
 
Daarnaast hebben online kanalen voor de afzet van bloemen en planten een enorm sterke stijging gezien van hun afzet. “Veel bedrijven hebben grote stappen gezet in de digitalisering van processen van kweek tot verkoop, tussen bedrijven onderling en richting consument,” legt Arne Bac uit, sectorspecialist tuinbouw van Rabobank. “Zo zagen we dat bloemisten uit Nederland en Duitsland mede daardoor op Moederdag in mei een omzet haalden die we in maart niet voor mogelijk hielden. Ze overtroffen de omzet van 2019.”
 
Schade
De schade is mede dankzij de steunmaatregelen van de overheid en banken beperkt in deze sector. Ook het voor de sierteelt ingerichte Noodfonds draagt daar aan bij. “Het aantal aanvragen hiervoor is weliswaar beperkt gebleven, maar dat betekent niet dat er geen schade is”, stelt Bac die verwijst naar de drempel voor de regeling van minimaal 30% omzetschade tussen half maart en half juni. “Een kwart omzetschade is nog altijd fors.”

Minder publiekelijk zichtbaar is de schade buiten onze landsgrenzen. Een deel van de Nederlandse sierteelt werkt nauw samen met bedrijven in Kenia, Ecuador en Colombia. Ze hebben er een productievestiging, stellen er boeketten samen, verzorgen het transport voor de bloemen en werken samen voor de export van uitgangsmateriaal. “Dit zijn landen die zo mogelijk nog harder zijn getroffen door corona. Voor werknemers en kleine bedrijven is er geen sociaal vangnet, het inkomen van ondernemers en werknemers valt er dan ook direct terug,” aldus de Rabobanksectorspecialist.
 
‘Fill the distance with beauty’
“De sierteelt krabbelt dus welzeker op, maar een duwtje in de rug is wel zo prettig. Dat duwtje komt eraan, in de vorm van de campagne ‘Fill the distance with beauty’,” stelt Arne Bac. Met een brede coalitie van internationale partijen uit de sierteelt en met steun van Rabobank is deze ontwikkeld. Vanaf maandag 7 september kom je in de stad oproepen tegen om de afstand door social distancing te overbruggen met een bloem. “Immers, als je elkaar omwille van de 1,5 meter geen kus of knuffel mag geven, kunnen bloemen en planten uitdrukken wat je tegen iemand wilt zeggen.” De campagne wordt georganiseerd door Het Bloemenbureau en gaat lopen in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws