'Blueroots kan internationale concurrentiepositie versterken'

18-04-2019    13:34   |    Goedemorgen

'Deze samenwerking biedt de mogelijkheid om onze nationale en internationale concurrentiepositie te versterken. De wereldwijde groei van de sierteelt vindt vooral in Azië plaats en een stukje in Noord-Amerika.' Dat zegt FloraHolland-CEO Steven van Schilfgaarde in relatieblad GROW over de samenwerking binnen Blueroots.

Het initiatief voor Blueroots kwam oorspronkelijk van de Dutch Flower Group en FleuraMetz met het doel om een concurrent voor Floriday in de markt te zetten. En nu is er sinds februari 2019 een joint-venture. Hoe is dat gekomen? 'Op de Algemene Ledenvergadering in december 2017 heb ik Marco van Zijverden (CEO van Dutch Flower Group) al uitgenodigd om Blueroots te koppelen aan Floriday. De tijd was er toen nog niet rijp voor, maar dat is gaandeweg veranderd. Ik was er op dat moment al van overtuigd dat zowel de handelsbedrijven als Royal FloraHolland profijt hebben van een samenwerking om hiermee sterk te staan binnen het digitale ecosysteem. Sindsdien hebben we onze strategie aangescherpt.'

Wederzijdse belangen
Steven: 'De keuze om ons te richten op onze kernactiviteiten heeft de aandeelhouders van Blueroots het vertrouwen gegeven dat onze wederzijdse belangen in elkaars verlengde liggen. Dat vormde een goede basis om met elkaar het gesprek aan te gaan. Vervolgens heeft het nog heel wat voeten in de aarde gehad voor we bij het punt uitkwamen Blueroots verder te ontwikkelen als joint-venture.'

Wereldwijde groei van sierteelt
Steven benadrukt dat deze samenwerking de mogelijkheid biedt om onze nationale en internationale concurrentiepositie te versterken. 'We mogen niet uit het oog verliezen dat de wereldwijde groei van de sierteelt vooral in Azië en voor een stukje in Noord-Amerika plaatsvindt. Tot 2030 is de voorspelde groei daar 80% en in Europa slechts 20%. Daarop zullen we als Nederland gezamenlijk moeten inspelen.'

Neutraal karakter
'Onze marktplaats heeft van oudsher een neutraal karakter. Dat past bij een coöperatie. We hebben er met elkaar voor gekozen om ook niet-leden toegang te bieden tot onze marktplaats. Dat is ook het geval in het digitale ecosysteem. Cruciaal in de koppeling van Blueroots op Floriday is dat er geen sprake is van exclusieve samenwerking met de daarin deelnemende handelsbedrijven. Ook andere handelsbedrijven kunnen aansluiten op basis van de Blueroots infrastructuur, mits ze lid zijn van de VGB en meedoen aan Floridata.'

Optimale prijsvorming
De CEO van Royal FloraHolland geeft aan dat het uiteindelijke doel is om zoveel mogelijk kwekers én kopers te binden aan onze marktplaats. 'Dat zorgt voor optimale prijsvorming en het vergroten van de afzetmogelijkheden. Dat is volledig in lijn met onze rol als neutrale marktplaats. Ik ben ervan overtuigd dat de samenwerking met Blueroots een belangrijke impuls geeft aan de ontwikkeling van ons digitale platform Floriday. De digitale platformactiviteiten integreren we in onze commerciële operatie onder leiding van Gerhard van der Bijl, die naast COO Chief Digital Officer is. Daardoor kunnen we optimaal gebruik maken van de kansen die digitalisering biedt.'

Bron: FloraHolland


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Twitter: LEMA Tomaten

LEMA Tomaten laat vol trots op Twitter weten dat het bedrijf officieel 'On the way to Planet Proof' is. het bedrijf dankt vooral de...

Instagram: Ter Laak Orchids

Ondernemingsorganisatie VNO-NCW plaatste op Instagram een foto van een voor de tuinbouwsector bekend persoon. Niemand minder dan Richard ter...

Loesje op de koelkast

Wij hebben geleerd dat je aan posters van Loesje nooit teveel woorden moet besteden, maar mensen zelf moet laten nadenken. Wij wijzen je...