Blog: Kansen voor oranje

11-09-2019    10:07   |    Rudy van den Berg

Een weblog van Rudy van den Berg, Crop Coordinator Aubrika bij groenteveredelingsbedrijf Rijk Zwaan. Hij schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Wie wel eens een stoplicht-verpakking paprika’s in zijn winkelwagen legt, weet dat de paprikamarkt al tijden in beweging is. Vroeger was de combinatie rood-geel-groen standaard, nu vervangt een oranje regelmatig de groene. Of kiest de retailer voor andere mixen. Alles kan. Hoe het komt? Zeker is dat supermarkten al jaren geleden merkten dat consumenten de groene eigenlijk te bitter vonden en ‘m weggooiden. Verspilling die niet meer past in de huidige tijd.

Daardoor zijn de kansen voor de oranje vrucht gestegen. Het betekende ook dat sommige oranje-paprikatelers hun verwachtingen moesten bijstellen. Zij hebben namelijk geïnvesteerd in de positionering van hun product als premium, niet als commodity. Toch heeft dit verhaal twee kanten. Bij Rijk Zwaan hebben we geleerd dat premiums vaak pas echt gaan lopen als het product voldoende beschikbaar en bereikbaar is voor de consument. Wie regelmatig een oranje paprika op zijn bord heeft, ervaart hoe lekker die is. En kiest er vaker voor.

Een harde eis is een goede kwaliteit. De consument rekent namelijk op een topproduct. Gaat die kwaliteit gepaard met een hoge productie, dan biedt dat oranje-paprikatelers perspectief. Het is én-én: kwaliteit én productie. Daarvan zijn wij bij Rijk Zwaan overtuigd. En hoewel wij al meer dan een decennium niet meededen op de oranje-paprikamarkt, zijn we altijd blijven investeren in dit veredelingsprogramma. De laatste drie, vier jaar zagen we dat wij aankoersten op een doorbraak.

Die is er nu. Na uitgebreide proeven bij Rijk Zwaan en in de praktijk introduceren we twee nieuwe oranje-paprikarassen: de grovere Jack Miller RZ en de iets fijnere Tito Rabat RZ (35-1256 RZ). Zij combineren een prachtige productie met een goede kwaliteit. Een uitvoerig en breed testprogramma laat naast prima prestaties op kilo’s, smaak, houdbaarheid en Brix een goede inwendige vruchtkwaliteit zien.

Ook hier hebben wij lessen getrokken uit het verleden. Om de markt naar een hoger niveau te tillen, is externe én interne kwaliteit essentieel. Hopelijk dragen deze introducties eraan bij dat telers de kansen in de oranje-paprikamarkt nog beter kunnen benutten. Wij zetten graag het licht op oranje.



Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Missie naar de VAE

Dutch Greenhouse Delta wijst via Twitter op de economische missie die van zondag 12 t/m donderdag 16 januari...

Instagram: Truckspray

Steenks Service heeft een nieuwe spraytrolley met 200 liter-tank in ontwikkeling. Niet om te gebruiken in de...