Natalie Hoogervorst: Van buitenstaander tot insider
Geplaatst op 24 april 2025

Inmiddels werk ik alweer bijna een jaar als marketing- en communicatiespecialist bij jem-id. Hoewel ik ben opgegroeid in het Westland, was de tuinbouwsector onbekend terrein voor mij. Als scholier koos ik voor een baantje in een winkel in plaats van in de kas.
Toen ik bij jem-id begon, realiseerde ik me pas dat ik aan de zijlijn stond van een wereld waar ik bijzonder weinig vanaf wist. Hoewel ik vooral werk aan de
merkidentiteit en arbeidsmarketing van jem-id, is het voor mij toch belangrijk om de sector te leren kennen. Mijn collega’s staan namelijk wel midden in de sector en houden zich er dagelijks mee bezig. Daarom dook ik er vanaf dag één vol in. Ik abonneerde me enthousiast op sectorgerelateerde nieuwsbrieven en bezocht de Trade Fair in Aalsmeer. Maar wat me het meest hielp, was om de sector in de praktijk te zien.
Dat zag ik tijdens een zogenoemde jem-id expeditiedag. Op een expeditiedag bezoeken we met een groep collega’s twee bedrijven uit de sector – een uit de
AGF-wereld en een uit de sierteelt. We krijgen rondleidingen, presentaties en horen verhalen over onze software in de praktijk. Voor collega’s zoals ik, die niet dagelijks bij klanten over de vloer komen, is dit een waardevolle manier om dichtbij het werkveld te blijven. Mijn eerste expeditiedag was bij Royal Lemkes en BE Fresh Produce. Ik was onder de indruk van de geavanceerde robotisering bij Royal Lemkes en van de logistieke puzzels die BE Fresh Produce dagelijks oplost. Zaken waar ik nooit bij had stilgestaan. Wat deze expedities extra leuk maakt, is dat de klant van het ene bedrijf ook mee op bezoek gaat bij het andere bedrijf. Zo ontstaan er onverwachte, nieuwe connecties.
Tijdens de expeditiedag en Trade Fair leerde ik niet alleen de sector beter begrijpen, maar zag ik ook hoe belangrijk de verbinding met de sector is. Veel van mijn collega’s zitten al jaren midden in de sector, gaan regelmatig langs bij klanten en zijn te vinden bij Royal FloraHolland. Ik zie nu hoe waardevol het is voor ons en onze klanten, om nauw met elkaar verbonden te zijn. Je kunt immers pas écht iets bijdragen als je weet wat er speelt.
Naast de connectie met de huidige tuinbouw-experts, zoeken we bij jem-id ook de verbinding met professionals van de toekomst. Zo gaven we pas een gastles bij de opleiding Agribusiness aan Inholland Delft over digitalisering in de tuinbouwsector. Binnenkort vertellen we hetzelfde verhaal aan leerlingen van MBO Westland. We vinden het belangrijk om nu alvast een zaadje te planten, zodat we in de toekomst samen kunnen bouwen aan de sector.
Het afgelopen jaar heb ik ervaren hoeveel passie en kennis er in deze sector zit. Ieder bedrijf werkt op zijn eigen manier en heeft zijn eigen uitdagingen. Maar er is ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de sector waarin wij samen een wereldwijde voortrekkersrol hebben. Wat voor mij begon als onbekend terrein, voelt nu steeds meer als een vertrouwde plek. Ik weet nog lang niet alles, maar ik kijk ernaar uit om verder te groeien.
Bron: Natalie Hoogervorst
Meer nieuws