'Internationalisering; alleen doen als het goed voelt'

07-12-2017    10:40   |    Ellis Langen

“Internationalisering moet, waar waarom zou je als ondernemer in het buitenland op avontuur willen? En dan ook nog eens gaan samenwerken? Internationalisering is alleen een kans als het bij je past. Het is een vak apart, verdient focus en een zorgvuldig onderzoek naar partners. Daarna komt de afweging. Voelt het niet goed, doe het dan niet.” Dit zegt Marco van Leeuwen, Managing Director Rijk Zwaan.

Van Leeuwen gaf bij het Westland Event bij FloraHolland in Naaldwijk tegenover 700 aanwezigen gisteren zijn visie op internationalisering. Hij vertelde dat Rijk Zwaan bij stappen in het buitenland leergeld betaalt. Rijk Zwaan opereert internationaal;  het bedrijf is in 30 landen actief en verkoopt in 120 landen. Ze blijft zich oriënteren op de kansen in het buitenland. “We zijn nu echter in een cirkel van landen aangekomen waar het niet vanzelf gaat”, vertelde hij openhartig. Voor de vijfde veredelaar in groenten in de wereld is een onafhankelijke speler blijven belangrijk en daarom wil het bedrijf jaarlijks 30 procent van de omzet in R&D kunnen steken. Daar is groei voor nodig.

Afweging met CAGE-model
Groeien doet Rijk Zwaan op verschillende manieren. Groeien door marktontwikkeling in de wereld is er één. Bij de keuze om een nieuwe markt wel of niet te betreden, gaat het veredelingsbedrijf niet over een nacht ijs. “Via het zogenoemde CAGE-model onderzoeken we de vier facetten die de afstand tussen ons bedrijf en het land waar me mogelijk mee gaan samenwerken bepalen. Dat zijn cultuur, wet- en regelgeving, geografie en economie.” Daar bovenop is veiligheid voor ons een groot goed. “Als we zelf niet naar een land willen afreizen, willen we dat ook niet voor onze medewerkers.”

Van Leeuwen riep de aanwezigen op een interactieve manier op om mee te bepalen of het veredelingsbedrijf in een land wel of niet actief zou moeten worden, bijvoorbeeld in Nigeria. Daarbij waren de verschillende kenmerken van de 4 facetten van het CAGE-model al ingevuld. De conclusie was dat Rijk Zwaan lang reden had om het land links te laten liggen, maar onlangs toch besloot er de eerste stappen te gaan zetten. Van Leeuwen: “Het valt of staat echter met het vinden van de juiste kwartiermaker. En of die lokale betrouwbare partners kan vinden, want we willen altijd ‘in control’ zijn.”

Gelegenheidsconsortia
Over samenwerken gaf de topman van Rijk Zwaan de zaal mee dat samenwerken voor Rijk Zwaan geen doel op zich, is. Het moet functioneel zijn en toegevoegde waarde hebben. Zo werkt de veredelaar zelf veelvuldig samen met businesspartners en stakeholders en zelfs met concurrent R&D-bedrijf KeyGene. Samenwerken moet echter wel altijd goed voelen. Van Leeuwen: “Als er geen DNA-match is, doe het dan niet.” Hij lichtte toe dat de ketenpartners van Rijk Zwaan bepalen met wie het bedrijf samenwerkt. “Gelegenheidsconsortia, daar geloven wij in.” 

Geen risico lopen op afbraak bedrijfscultuur
Verder moest Van Leeuwen de vraag beantwoorden die dagvoorzitter Annemarie van Gaal hem stelde: “Jullie groeien elk jaar 11 tot 12 procent, waarom niet eens voor een groeispurt kiezen door een overname te doen?” Het bewaken van de bedrijfscultuur is voor Rijk Zwaan de belangrijkste reden om ver weg te blijven van overnames. “Op korte termijn kan een overname mooi zijn voor de cijfers, maar als het dan op de langere termijn zijn tol eist omdat er geen match is qua bedrijfscultuur, dan willen we als Rijk Zwaan dat risico niet nemen. Dan kost samenwerken op lange termijn alleen maar veel energie en capaciteit.”

Fotocredit: Rolf van Koppen


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Cardol naar Demokwekerij

Erwin Cardol wordt met ingang van 1 maart 2018 de nieuwe directeur van Demokwekerij Westland. Hij volgt Peet van Adrichem op, die zich...